Dňa 4. marca 2015 sa stal riaditeľom organizácie Novovital Ľudovít Lebó. Uplynul už rok, čo zastáva túto funkciu a podarilo sa mu toho poriadne veľa stihnúť.
Stihli ste si uvedomiť, že už je to rok, čo stojíte na čele Novovitalu?
– Áno, stihol. Je tu termín kosenia, a to bola prvá úloha, ktorú sme s kolegami riešili. Keď som prišiel do Novovitalu, sezónni zamestnanci neboli ešte prijatí, pokladňa bola prázdna, strata 128-tisíc eur z predchádzajúceho roka a neuhradené faktúry za vyše 70- tisíc eur. Veľmi nám vtedy pomohol projekt úradu práce a riaditeľka Ingrid Újváriová. Vďaka nemu sme vedeli zamestnať 10 sezónnych pracovníkov a takto ušetriť nemalé finančné prostriedky. Priznám sa, že to bol aj jeden z dôvodov, prečo sme začali neskôr kosiť.
Aký bol pre vás tento rok?
– Tento rok bol veľmi zaujímavý, poučný aj turbulentný... Som človek, ktorý má rád výzvy a toto bola veľká výzva, čo som si časom uvedomil. Rozsah práce, ktorá je v Novovitale veľmi široká. Pre niekoho, kto našu činnosť sleduje zvonka, sa to možno ani nezdá. Tento rok by som zhodnotil ako veľmi úspešný. Prijal by som si, aby každý rok bol aspoň takýto. Podarilo sa nám vybudovať súdržný kolektív. Vedúci stredísk sú mojou veľkou oporou. Všetci si uvedomujeme, že musíme vždy vzájomne spolupracovať a byť jeden druhému nápomocný. S vedením mesta, primátorom, viceprimátorom, prednostkou mestského úradu, ako aj so zamestnancami mestského úradu je veľmi dobrá, úzka spolupráca. Pán primátor, ako aj mestské zastupiteľstvo, podporujú naše projekty a vízie do budúcna. Dôkazom toho bolo aj hlasovanie o navýšení budúcoročného rozpočtu pre našu organizáciu. Hospodársky výsledok z minulého roka je zisk vo výške približne 67-tisíc eur. Tieto peniaze spätne investujeme do rozvoja podniku, do opráv a údržby nami spravovaných mestských budov.
Čo všetko sa za ten rok udialo?
- Keď som prišiel do Novovitalu, mali sme na starosti strediská Relax centrum, termálne kúpalisko, Dom kultúry, Centrum seniorov, Bakalár, Športovú halu Milénium, zber drevnej hmoty, úpravu verejnej zelene, parkovací systém a štadión na Sihoti. O tom, aká bola finančná situácia v podniku, sa už nechcem znova zmieňovať. Treba byť objektívny. Výšku straty, samozrejme, ovplyvnilo aj zlé letné počasie, tým aj nižšie príjmy na termálnom kúpalisku. Pomocou všetkých kolegov a vedenia mesta na čele s primátorom Otokarom Kleinom sa nám v krátkom čase podarilo skonsolidovať chod celého podniku a po príchode novej vedúcej ekonomického úseku Marty Zsolnaiovej postupne aj ekonomickú stránku fungovania. Ona je pre podnik veľkým prínosom. Pod jej vedením sme prepracovali všetky ekonomické a pracovnoprávne predpisy, zmluvy, ako aj štruktúru riadenia spoločnosti. Po mojom príchode sme presťahovali vedenie podniku z termálneho kúpaliska do Domu kultúry na Hlavné námestie. Odkiaľ je všetko na dosah. Moje rozhodnutie plne podporil aj primátor.
Na čo slúžila následne voľná budova?
– Do uvoľnenej budovy na termálnom kúpalisku, ktorú sme vymaľovali, sme zriadili šatne a kancelárie pre personál termálneho kúpaliska, ktoré boli v hygienicky nevhodných drevených barakoch. Bolo treba začať s prípravou termálneho kúpaliska na novú sezónu. Mali sme veľmi málo času na zásadné zmeny a navyše – bývalé vedenie do rozpočtu podniku nedalo ani euro na rozvojové projekty, takže nebolo ani z čoho... Chceli sme aspoň prebudovať vstupnú pokladňu, pretože ako pokladne slúžili dve staré drevené búdky v dezolátnom stave. Svojpomocne sa nám podarilo postaviť nový vstup s dvoma pokladňami a s turniketmi. V zadných priestoroch sme vytvorili na mieste povodňou zdevastovaných kurtov nový priestor na usporiadanie kultúrno-spoločenských a športových akcií, ktorých tam bolo v minulom roku hojne. Vďaka krásnemu počasiu sme mali veľmi dobrú sezónu. Dúfam, že tak bude aj v nasledujúcich rokoch. Sme veľmi radi, že termálne kúpalisko navštívilo toľko návštevníkov. Naším cieľom je ešte viac skvalitniť služby, aby sme prilákali čím viac návštevníkov.
Aké zmeny sa udiali na plavárni?
– Mestskú plaváreň sme museli zatvoriť pre havarijný stav tepelného výmenníka o necelý týždeň skôr, ako sme plánovali. Počas letnej odstávky sa nám podarilo havarijný stav odstrániť, vymaľovali sme takmer celý objekt, opravili poškodenú fóliu plaveckého bazéna. Detský bazén sme museli kompletne obnoviť. Plaváreň dostala novú recepciu a vynovenú vstupnú halu. V decembri sme vo vlastnej réžii zriadili prevádzku sauny a masáže. Svojpomocne sme zrekonštruovali saunu, pretože ju bývalý nájomník zanechal v dezolátnom vstave. Takmer od základov sme postavili novú fínsku saunu z exotického dreva magnólie. Obnovili sme ochladzovací bazén, ktorý dostal novú fóliu. Vybudovali sme nový vstup, pokladňu, šatne, masážne miestnosti, zrekonštruovali sprchy a toalety. Novú saunu si návštevníci obľúbili a návštevnosť sauny každým mesiacom narastá.
Bolo organizovanie podujatí pre vás výzvou?
– Počas minulého roka nám mestské zastupiteľstvo zverilo organizovanie mestských kultúrnych akcií. Minulý rok sme organizovali Porcinkulu, Oberačkové slávnosti, mestského Mikuláša, Vianočné trhy aj Silvester. Bola to pre nás obrovská výzva. Organizácia takýchto podujatí požaduje spoluprácu viacerých stredísk nášho podniku a, samozrejme, aj úzku spoluprácu s mestom. Každý z nás urobil obrovský kus práce. Snažíme sa, aby tieto akcie oslovili čo najširšiu verejnosť nášho mesta. Naším cieľom je, aby boli všetci spokojní. Snažíme sa, aby mestské akcie neboli iba komerčné. Dávame priestor malým remeselníkom a výrobcom ručných prác, aby sa mohli prezentovať a predviesť svoju výrobu na podujatiach zadarmo. Je to podmienené prezentáciou výroby počas trvania akcie. Ukážkou bol stan pre remeselníkov na Oberačkových slávnostiach. Pre deti sme pripravili detský stan s bábkovým divadlom, animáciami a diskotékou. V tejto tradícii chceme aj naďalej pokračovať. Od novembra minulého roka nám mestské zastupiteľstvo zverilo do správy aj budovu Cisársko-kráľovskej jazdiarne. Získali sme krásny reprezentatívny kultúrno-spoločenský stánok a v neposlednom rade aj od základov vynovenú kultúrnu pamiatku. Pre parkovací systém sme zakúpili software na evidenciu parkovacích kariet. Tento systém bol vyvinutý podľa našich požiadaviek. Uľahčuje nám evidenciu a kontrolu parkovacích kariet. Podrobný prehľad získava týmto aj mestská polícia, ktorá online dokáže na mieste skontrolovať pravosť každej parkovacej karty. Parkovacia karta je označená jedinečným QR kódom.
Aké sú vaše plány a vízie do budúcna?
- Mestské zastupiteľstvo nám na tento rok schválilo prostriedky na rozvoj Termálneho kúpaliska E. Tatárika, ako aj na obnovu technológie plavárne a na údržbu nami spravovaných mestských budov. Dostali sme príspevok na nákup kosačky, ktorú naozaj súrne potrebujeme, lebo najstaršie stroje už majú vyše 12 rokov a zvyšujú sa výdavky na ich údržbu. Na termálnom kúpalisku potrebujeme odstrániť havarijný stav na tobogane. Z bazéna uniká voda a čerpadlá sú v dezolátnom stave. V minulej sezóne sme vedeli prevádzkovať tobogan len v obmedzených časových intervaloch. Do začiatku sezóny plánujeme obnoviť toboganový bazén a vybudovať novú strojovňu. Z bezpečnostného hľadiska je nevyhnutné vybudovať nové vstupy do detských bazénov a chystáme vybudovanie úplne nového detského bazéna pre najmenších.
Na plavárni potrebujeme obnoviť technológiu filtrácie. Tam nastanú zmeny, ktoré oči bežného návštevníka neuvidia. Bude ešte kvalitnejšia voda v bazéne a uľahčí sa práca našich strojníkov. Vytvorili sme pracovnú čatu na údržbu budov v našej správe. Túto čatu postupne chceme rozšíriť o murárov, maliarov, tesárov a údržbárov, aby sme vo vlastnej réžii dokázali komplexne spravovať naše budovy. To sú naše plány do blízkej budúcnosti.