NOVÉ ZÁMKY. Štrnásť dvoj- až štvorčlenných tímov sleduje počet jázd a kilometrov na ceste do práce. Výsledky sa vyhodnocujú v rámci druhého ročníka celoštátnej súťaže Do práce na bicykli.
Celonárodná kampaň
Súťaž je časťou národnej kampane Nechajme auto doma pre podporu environmentálnych druhov dopravy v našich mestách. Kampaň sa začala 1.apríla 2014 a trvá do konca júna 2015.
Prvého ročníka celonárodnej súťaže Do práce na bicykli sa zúčastnilo v 30 slovenských mestách viac ako 1 500 obyvateľov. Najazdili pritom takmer 200-tisíc kilometrov, čím znížili obsah CO2 v ovzduší slovenských miest až o 49 000 kg.
V Nových Zámkoch sa do súťaže zapojilo štrnásť dvoj až štvorčlenných tímov zložených zo zamestnancov rôznych inštitúcií.
Štrnásť tímov v meste
„Oslovila som občianske združenia, firmy, štátnu správu. Zámerom je nielen zapojiť ľudí do súťaže, ale vytvoriť pre zamestnancov adekvátne podmienky – napríklad zriadením prezliekarní alebo stojanov na bicykle,“ hovorí koordinátorka súťaže Mária Skalová z úseku ekologickej výchovy mestského kultúrneho strediska.
„V posledných rokoch autá vytlačili ľudí z ich vlastného životného prostredia. Jedným z cieľov súťaže je navrátiť mestá ľuďom, zaviesť dopravnú politiku v meste a zriadiť sofistikované cyklistické trasy, aby ľudia mohli na bicykloch jazdiť do práce bezpečne,“ dodala.
Štrnásť novozámockých tímov zadáva do celoslovenského prehľadu údaje o počtoch ciest a najazdených kilometrov do práce. Na mestskej úrovni súťaž vyhodnotia 5. júna na Svetový deň životného prostredia.
Ani jedna cesta v premávke
Na komunikáciách mesta však neexistuje žiadna cesta pre cyklistov. V cestnej premávke nie sú žiadne osobitné jazdné pruhy, ktorými by sa cyklisti mohli bezpečne pohybovať.
„Nové Zámky boli typické tým, že ľudia jazdili predovšetkým na bicykloch. Určite by prospelo, keby si ľudia dali povedať a menej používali autá – len neviem, či je to reálne,“ povedala pre MY Jana Garajová. Bývalú dlhoročnú poslankyňu sme v meste stretli – ako inak – na bicykli. Potvrdila nám, že byť cyklistom v meste je dosť dobrodružné.
Značka ich v podstate nepustí ani do centra mesta. Foto: (MA)
„Na cestách nie sú tu žiadne cyklistické chodníky. Doprava je tak šialená, že človek má čo robiť, aby sa vôbec udržal na bicykli. V dotazníkoch, ktoré ľuďom posielalo mesto, som práve cyklistické trasy vyznačila ako prioritu. Moja kolegyňa už dvakrát spadla na kruhovom objazde, pretože auto šlo popri nej úplne blízko.“
Prvý projekt pre cyklistov
Ako pre MY povedal primátor Nových Zámkov Otokar Klein, mesto pripravuje projekt siete bezpečných cyklotrás a nadväzujúcej infraštruktúry.
Projekt zahŕňa vybudovanie približne 17 kilometrov hlavných tepien vnútromestskej cyklistickej komunikácie, ďalej vybudovanie doplnkovej cyklistickej infraštruktúry, prvkov upokojovania dopravy (pešie zóny, shared space). Cieľom projektu je zvýšiť bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky.