V januári tohto roka bol prvým „pilotom“ pretekárskeho kamióna, ktorý sa na trať Dakaru v južnej Amerike vydal pod slovenskou vlajkou.
NOVÉ ZÁMKY. Na čerpacej stanici pohonných hmôt sme minulý štvrtok zastihli výpravu vodičov a kamiónov, ktoré budú Slovensko zastupovať na Rally Dakar.
Prvý pod slovenskou vlajkou
Róbert Kasák zo Semerova pri Nových Zámkoch jazdí už niekoľko rokov s upravenou vlastnou Tatrou 815. Absolvoval napríklad trať Silk way Rally cez stepi a púšte zakaukazských bývalých republík Sovietskeho zväzu. V rokoch 2012 a 2013 jazdil ako technický sprievod po africkej trase pôvodného legendárneho Dakaru.
Národnosť auta sa určuje podľa pasu pilota. Preto mohla nad kabínou na štarte prvej etapy Dakaru po prvýkrát viať slovenská vlajočka. Foto: archív R.K.
V januári tohto roka bol prvým „pilotom“ pretekárskeho kamióna, ktorý sa na trať Dakaru v južnej Amerike vydal pod slovenskou vlajkou. Dvojnápravová pretekárska Tatra bol vyrobená špeciálne pre najznámejšiu svetovú súťaž. Má 19-litrový motor, dosiahne maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. V súťažnej kategórii T4 asistenčných kamiónov skončil R. Kasák druhý, celkovo ho klasifikovali na 43. mieste.
Najprv na loď
„Dnes sa vydávame do francúzskeho prístavu Le Havre na technickú odovzdávku áut. My sa vraciame späť, autá budú loďou pokračovať na štart Dakaru do Buenos Aires. My ich budeme nasledovať letecky až 30. decembra,“ povedal nám Róbert Kasák.
V. Svoboda a R. Kasák (vpravo) sa z Nových Zámkov vydali najprv do Franúzska. FOTO: (MA)
Vlani jeho Tatra asistovala pretekárskemu Isuzu vo farbách Rally Oz Teamu. „Ostré“ auto však vo štvrtej etape pre poruchu motora vypadlo. Tento rok na trať namiesto Isuzu vysielajú Toyotu a dúfajú, že bude v cieli úspešnejšia.
Namiesto jednej idú dve Tatry
Pretekársku Tatru mal R. Kasák v opatere od minulého ročníka Dakaru. Premiérový štart okrem nástrah trate a vysokohorského prostredia „spestril“ aj rozsypaný náboj kolesa. Druhú etapu osádka vôbec neodjazdila - namiesto toho si po bivaku požičiavali súčiastky a skladali náhradný.
Takto ju museli vyhrabávať z vrcholu jednej juhoamerickej duny. Foto: archív R.K.
Pred druhým štartom R. Kasák svoju osemstopätnástku takmer do skrutky rozobral a naspäť zložil. Mala by vydržať.
Zo Semerova sa na Dakar tento rok vydali dokonca dve tatrovky. V južnej Amerike bude mať premiéru trojnápravová verzia Tatry 815, s ktorou Kasák v úlohe zabezpečovacieho vozidla odjazdil tri ročníky súťaže Africa Eco Race.
Pôjdu aj pralesom
Vodičom jeho servisného kamiónu v kategórii T 5 bude Václav Svoboda.
„Mám podobné auto ako Robo. Jazdím preteky v Európe aj Afrike. Pred dvomi mesiacmi som bol v Líbyi, Maroku, jazdil som v Tunise, dvakrát som absolvoval Hodvábnu cestu – Silk Way Rally,“ povedal pre MY. Na rozdiel od Kasáka v južnej Amerike nebude jazdiť po súťažných, ale len sprievodných trasách.
„Ročník Dakaru 2015 štartuje aj finišuje v Buenos Aires. V Čile tri dni bivakujeme a máme jeden voľný deň. Maratónska etapa sa bude jazdiť v Bolívii. Trasy po Čile a Argentína budú asi podobné, v Bolívii nás asi bude čakať prales a rýchle šotolinové cesty,“ odhaduje R. Kasák.
Minule mal na svojej Tatre štartové číslo 575, tentokrát vyrazí na trasu s číslom 563.
Výsledková listina kategórie asistenčných kamiónov posledného Dakaru.