Semerovčan jazdil trasu Dakaru

MOTORISTICKÁ SÚŤAŽ AFRICA ECO RACE sa jazdí po trase legendárnej Rely Paríž - Dakar a motoristi ju nazývajú aj „pravým“ Dakarom. Robert Kasák zo Semerova pri Nových Zámkoch za volantom „expedične“ upravenej Tatry 815 odjazdil dva posledné ročníky.

Cez africké piesky.Cez africké piesky. (Zdroj: Archív R.K.)

MOTORISTICKÁ SÚŤAŽ AFRICA ECO RACE sa jazdí po trase legendárnej Rely Paríž - Dakar a motoristi ju nazývajú aj „pravým“ Dakarom. Robert Kasák zo Semerova pri Nových Zámkoch za volantom „expedične“ upravenej Tatry 815 odjazdil dva posledné ročníky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SEMEROVO. Jeho úlohou bolo vyprosťovať zapadnuté vozidlá a zbierať tie, ktoré už po vlastnej osi ďalej nemohli pokračovať. Robert absolvoval už niekoľko besied. Nedávno sa spolu s členmi tímu Tomáša Tomečka konečne dostali aj pred publikum obce, ktorej logo vozí na svojej tatrovke. Redakcii MY poskytol nasledujúci rozhovor:

SkryťVypnúť reklamu

Aká bola vaša denná túra?

Hneď, ako odštartoval do rýchlostnej skúšky posledný pretekár, pustili na trasu Balai-kamión (balai znamená metla - tým je povedané všetko). Podľa koordinátov sa náš navigátor snažil nájsť zablúdené alebo rozbité vozidlá. Koho sme dokázali z piesku vykopať a naštartovať, šiel ďalej. Rozbité motorky sme nakladali na korbu, autá sme ťahali za sebou až po najbližšiu asfaltku, kde si ich prevzali asistenčné tímy. A potom späť po ďalších na trasu, až kým sme ju celkom nevyzametali. Na 600-kilometrovej etape sme najazdili aj 1 500 kilometrov. Väčšinu v noci. Niekedy nezostal čas na spánok ani na bivak, lebo ledva sme skončili a už sme štartovali do ďalšej etapy.

kk1_res.jpg

Robert Kasák (za volantom) so svojou osádkou.

Zo štyroch ročníkov Africa Eco Race ste absolvovali posledné dva. Ktorý bol ťažší?

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok sme spali v púšti asi dvakrát, predtým určite viac. V roku 2011 sme totiž boli jediným Balai-kamiónom a okrem vozidiel sme mali naložené aj palivo pre vrtuľníky. To bolo skutočne náročné. V roku 2012 boli „zametacie“ kamióny dva. Lenže organizátori veľmi pritvrdili trasy. Hneď v prvej etape vypadlo toľko, až sme mysleli že už nebude mať kto pretekať. Najmä nováčikovia boli bezradní, vôbec sa nevedeli vyhrabať. Nakoniec jednu etapu pre extrémnu náročnosť úplne zrušili.

Sú pieskové duny naozaj také ťažké a ešte aj rovnaké?

Ako idete Afrikou, mení sa zrnitosť aj farba piesku. V Atlase je sivý, zrnitý, postupne hnedooranžový žltý až biely. Marocké piesky sú tuhšie, v druhej polovici Maroka začínajú vysoké duny. To je prvé varovanie – kto ich nezvládne, do Mauretánie nech ani nepokračuje.

SkryťVypnúť reklamu

Tri etapy boli úplne pieskové a extrémne ťažké. Samotná Tatra má 12,5 tony a keď vbehne do piesku, akoby ste ťahali štyridsaťtonovú súpravu. Terén prerývalo aj mnoho strmých vyschnutých riečisk. Keď sa ďalej nedá rovno, navedú vás okolo. Namiesto štyristokilometrovej vzdialenosti najazdíte aj tisícku.

Dunami jazdíte ako v labyrinte. Nevidíte horizont a ak sa neviete orientovať podľa slnka, stratíte smer. Pretekári jazdia podľa azimutu. Ak netrafia, musia sa vrátiť do východzieho bodu a skúsiť znovu. My sme to mali ľahšie, jazdili sme podľa koordinátov GPS. Ak jedna skolabuje, musíte mať záložnú – lebo ste posledným autom na trase a vás už nemá kto hľadať.

kk3_res.jpg

Až po nápravy v piesku.

Dá sa vôbec vopred pripraviť na takéto podmienky?

Už viem odhadnúť, čo sa môže pokaziť. V prvom ročníku sa nám odlomila predná poloos, musel nám ju doviezť vrtuľník. V piesku je to veselá oprava. Keď pustíte kľúč, potom ho polhodinu hľadáte, akoby ste preosievali múku.

Pred druhým ročníkom sme spevnili uchytávanie nákladu na korbe. Lebo keď nie je iná možnosť a musíte dunu preskočiť a na tatrovke máte ešte trojtonové auto, sily, ktoré tam vzniknú, dokážu odtrhnúť naložené auto z úchytov.

Oba ročníky sme jazdili v rovnakom zložení: ja ako šofér, Jano Svoreň ako navigátor, lekárkou bola rodená Maročanka Berika Bouhrim.

Oficiálnym dôvodom premiestnenia rely Dakar do južnej Ameriky boli obavy z teroristických útokov v Afrike. Stretli ste sa s miestnymi obyvateľmi?

Afrika je krajina, kde je vraj možné všetko. V krajinách, ktorými sme prechádzali, sú aj kočovníci, ktorí nemajú žiadne obydlia, iba stany, a do mesta sa dostanú možno dvakrát za život. Armáda trasu rely dôkladne strážila, viackrát sme míňali jej guľometné hniezda. Nemali sme pocit ani najmenšieho ohrozenia.

Dakar býval poznačený viacerými tragédiami. Nejde tu na trati o život?

Pretekári majú zariadenie, ktorým môžu komunikovať s organizátormi. Tento prístroj má schopnosť privolať pomoc aj sám v prípade havárie. Ale stať sa môže všetko. Jeden motorkár zapadol v takom extrémnom teréne, že sme sa k nemu nemohli dostať ani Tatrou. Došla mu voda, skapala mu baterka aj komunikátor. Bol tak vysilený, že sa nepokúšal motorku nakopnúť a nevšimol si, že mu solárne panely medzitým nabili baterku. Keď sme ho našli, už mal nachystané svoje posledné jedlo. Vykopali sme stroj, naštartovali, dali sme mu vodu, jedlo a odfrčal.

Niektorí jazdci považovali za malý zázrak už to, že sme ich dokázali opraviť. Našinec je zvyknutý pomôcť si sám a na zlomený záves riadenia stačila zváračka, ale s tým sa vraj na rely ešte nestretli.

kk2_res.jpg

Lepšie ako odtiahnuť je niekedy opraviť na mieste.

Možno váš výkon porovnať s nárokmi na samotných jazdcov?

Súdiac podľa potlesku, ktorý nás čakal na záverečnej ceremónii, to uznali jazdci aj organizátori, ktorí nám venovali osobitnú cenu.

Kam sa chystáte najbližšie?

Najprv musím po Dakare upratať kabínu a dať repasovať tlmiče. Manželka ma nahovára na dovolenku, takže asi nahodím na korbu obytnú nadstavbu a pohľadám kemp, kam by sme sa s Tatrou zmestili. Rád by som sa ešte raz vybral na SilkWay, ktorú som absolvoval v roku 2009.

Ak všetko dobre dopadne a dohodneme sa s organizátormi Africa Eco Race aj na ďalšom ročníku, určite sa znova rád podelím o zážitky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 17 342
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 203
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 365
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 811
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 417
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 3 824
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 428
  8. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 193
  1. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  2. Štefan Šturdzík: Súdruhovia tento týždeň ste to všetko totálne pokašľali.
  3. Ján Valchár: Ešte jeden vnútropolitický blog (rozprávka o troch rybníkoch)
  4. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  5. Ľuboslav Farkaš: Čo s vraždou pána Kirka?
  6. Dušan Piršel: Duchovnou inteligenciou k samo uzdraveniu
  7. Otilia Horrocks: Košický volebný horoskop 2026: Nebeské dráhy komunálnych ambícií
  8. Roman Hutira: Ako prestať fajčiť.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 509
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 736
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 736
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 057
  5. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 7 066
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 618
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 295
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 179
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  2. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  3. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  4. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  5. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  6. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  7. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  8. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Doposiaľ ich technika limitovala.


Volkswagen šoféroval iba 17-ročný chlapec.

Prehovoril vodič druhého auta.


31
Zábez z mesta Hefei v Číne a odporcovia baterkárne pred mestským úradom v Šuranoch.

Vystúpili aj odporcovia baterkárne.


11
LinkedIn konferencia sa bude konať 18. septembra 2025.

Od LinkedIn špičiek sa dozviete ako predávať a budovať svoju značku.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu