Čo pare kedysi trvalo štyri hodiny, motoráku polovicu

Ak chcel prísť komárňanský školák pred šesťdesiatimi rokmi na vyučovanie v Bratislave včas, do vlaku musel nastúpiť o pol štvrtej ráno.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka.


KOMÁRNO. Zásluhou českej spoločnosti RegioJet boli na túto 116-ročnú žitnoostrovskú magistrálu nasadené motorové súpravy, v ktorých cestujúci nájdu väčšie pohodlie a čistejšie prostredie ako dosiaľ. Okrem toho nové vlaky jazdia častejšie a nepomerne rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pamätníci slimačieho tempa

Príslušníci najstaršej generácie sa ešte pamätajú na éru dychavičných parných vlakov, ktoré na tejto trati premávali slimačím tempom. Rukolapné svedectvo o tom vydáva Cestovný poriadok Československých štátnych dráh na rok 1952, teda knižôčka spred šesťdesiatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad prvý ranný vlak bol z Bratislavy vypravený o 5:22 h a do Komárna dorazil o 9:17 h - čiže zhruba stokilometrovú vzdialenosť prešiel za tri hodiny a 55 minút.Prvý ranný vlak v opačnom smere prešiel trať „len“ za tri hodiny a 53 minút.

Kto teda chcel v Bratislave prísť načas na vyučovanie, musel v Komárne nastúpiť do vlaku už o pol štvrtej. Ešteže v tom čase sa ľudia natoľko neponáhľali ako dnes. Počas cestovania radi nadväzovali rozhovory s druhými a tak ani nezbadali, ako im hodinka-dve ubehla.

Kvôli úplnosti dodávam, že motoráky nasadené po 4. marci tohto roku cestu naprieč Žitným ostrovom prekonávajú za dve hodiny a šesť minút, zrýchlené spoje aj skôr.

Pomaly aj inde

Cestovný poriadok spred šesťdesiatich rokov potvrdzuje, že podobne pomaly sa chodievalo aj na ďalších tratiach. Napríklad cesta osobákom z Nových Zámkov do slovenského hlavného mesta trvala najmenej dve a pol hodiny. Výnimku mali len medzištátne rýchliky.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad slávny Balt - Orient expres z Prahy do Bukurešti a Sofie prešiel úsek z Bratislavy do Nových Zámkov za hodinu a štrnásť minút. Cestujúci však veľa úžitku z takejto rýchlosti nemali. V Štúrove stála súprava kvôli dôkladnej pasovej a colnej prehliadke 57 minút a len potom mohla pokračovať za hranice.

Vlakmi do odľahlých končín

Keďže autobusová doprava bola pred šiestimi desaťročiami ešte v plienkach, vlaky jazdili aj do tých končín, kde by sme ich dnes márne hľadali. Zo Štúrova chodil motoráčik až do Chľaby, kde si dve minúty odpočinul a pustil sa nazad. Podobne sa vlakom chodilo z Komárna do Kolárova, z Kvetoslavova do Šamorína, zo Šale do Nededu, alebo zo Zlatých Moraviec do Topoľčianok.

V uplynulých desaťročiach boli v Komárne zrušené až dve vlakové zastávky – jedna pri tzv. tehelni smerom na Nové Zámky, druhá pri lodeniciach. O svoje zastávky prišli aj ľudia z Rúbane a Šarkana na trati do Štúrova. Keďže tieto staničky boli od obcí značne vzdialené, už nikomu nechýbajú a cestujúci sa presunuli do autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 519
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 203
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 074
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 918
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 786
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 851
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 197
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 669
  1. Zuzana Berger: Maslowova pyramída v Keni neplatí: Príbeh školy zrodenej na skládke
  2. Dušan Koniar: Kde si Šutaj nie je istý, tam to Eštok poistí
  3. Vladimír Hatara: Úbohý "suverén" ...
  4. Jozef Javurek: Moja aktuálna knižná kultúra
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Pavol Burda: Poceluj menja
  7. Tomáš Mikloško: Triangulácia: Keď sa veci o vás riešia bez vás
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 926
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 754
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 450
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 391
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 997
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 852
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 944
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 890
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zuzana Berger: Maslowova pyramída v Keni neplatí: Príbeh školy zrodenej na skládke
  2. Dušan Koniar: Kde si Šutaj nie je istý, tam to Eštok poistí
  3. Vladimír Hatara: Úbohý "suverén" ...
  4. Jozef Javurek: Moja aktuálna knižná kultúra
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Pavol Burda: Poceluj menja
  7. Tomáš Mikloško: Triangulácia: Keď sa veci o vás riešia bez vás
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 926
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 754
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 450
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 391
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 997
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 852
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 944
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 890
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu